Producenci samochodów muszą dbać o to, aby zjeżdżające z taśmy produkcyjnej pojazdy spełniały narzucone prawnie normy emisji spalin, które z roku na rok stają się coraz bardziej wyśrubowane. Jednak sam kierowca również może wpłynąć na to, by jego samochód w jak najmniejszym stopniu zanieczyszczał środowisko. Powinien w tym celu stosować zasady ekologicznej jazdy.
Czy normy emisji spalin dotyczą używanych samochodów
Określane w dyrektywach europejskich Europejskie Standardy Emisji Spalin regulują maksymalną emisję substancji takich jak: tlenki azotu (NOx), węglowodory (HC), tlenki węgla (CO) i cząstki stałe (PM) przez silnik samochodu. Nowo wyprodukowane samochody, które nie spełniają tych norm, nie mogą zostać oddane do użytku. Normy emisji nie obowiązują jednak w przypadku samochodów, które zostały wyprodukowane wcześniej i są w użytku. Emisję spalin przez te samochody próbuje się odgórnie ograniczać w inny sposób, np. poprzez tworzenie ekostref w
miastach.
Ekostrefy w miastach jako sposób na ograniczenie liczby spalin
Jednym z pomysłów na to, aby powietrze w miastach było mniej zanieczyszczone, jest podzielenie ich na tzw. ekostrefy. Do ścisłego centrum miasta, w którym zostałyby one wprowadzone, mogłyby wjechać wyłącznie samochody o najniższej emisji szkodliwych spalin. W praktyce byłyby to najwyżej 14-letnie samochody z silnikiem benzynowym lub hybrydowym albo silnikiem wysokoprężnym młodsze niż 5 lat. Samochody z silnikiem wysokoprężnym, które po raz pierwszy zostały zarejestrowane wcześniej niż przed 18 laty, nie będą mogły wjechać do miasta.
Wprowadzenie tych przepisów dla wielu kierowców oznaczałoby konieczność pozbycia się starego samochodu lub parkowania na obrzeżach miasta.
Ekojazda zmniejsza ilość szkodliwych spalin
Każdy posiadacz samochodu sam może dbać o to, aby jego jazda w jak najmniejszym stopniu zanieczyszczała powietrze. Ekojazda zaczyna się od odpowiedniego wyposażenia samochodu.
Niższe spalanie można uzyskać dzięki sezonowej zmianie opon: wiosną na letnie, a jesienią na zimowe. Jazda na oponach zimowych w lecie zwiększa ilość zużywanego paliwa, a tym samym emisję spalin. Na przykład opony letnie 15, tańsze od zimowych, produkowane są z takiej mieszanki materiałowej, która w wyższych temperaturach ma większą wytrzymałość niż ta, z której produkuje się opony zimowe. Dzięki regularnej sezonowej zmianie opon można przedłużyć żywotność droższych opon zimowych. Przy każdej zmianie opon powinny one być wyważane, ponieważ nierównomierne ciśnienie w oponach również może skutkować wyższym spalaniem.
Ważną zasadą umożliwiającą ekologiczne korzystanie z samochodu jest unikanie gwałtownego ruszania i hamowanie silnikiem. To ostatnie polega na stopniowym, powolnym zmniejszaniu prędkości i jednoczesnym redukowaniu biegów przed zatrzymaniem się, np. na światłach. Nie należy przed ruszeniem „rozgrzewać silnika”, nawet zapinanie pasów przy włączonym silniku sprawia, że spalana wtedy benzyna zanieczyszcza powietrze.
Zobacz także: Sposób na walkę za smogiem
2 komentarze
Jak jeździć ekologicznie? To proste – na rowerze 🙂
Popieramy taką inicjatywę! 🙂